Πως να μάθουμε το παιδί μας να λύνει μόνο του τα προβλήματά του!

photo

Σε ένα παιδικό πάρτι η τετράχρονη Κική τρέχει κλαίγοντας στη μαμά της:

 

-Η Μάρω με χτύπησε!

-Τι συνέβη και σε χτύπησε; Λέει η μαμά της ψύχραιμα και με τρυφερότητα.

-Εκεί που έπαιζα με χτύπησε, απαντά η Κική μέσα από λυγμούς.

-Δηλαδή σε χτύπησε χωρίς κανένα λόγο; Τη ρωτάει μετά από λίγο η μαμά της δίνοντας της χρόνο να ηρεμήσει.

-Ε να, δε με αφηνε να διαβασω το βιβλιο με το λυκο.

-Και...

-Την έσπρωξα για να το πάρω.

-Πρέπει να θύμωσες πολύ που σε χτύπησε.

-Ναι. Πολύ, απαντά πιο ήρεμα τώρα η Κική.

-Πως νομίζεις ότι ένιωσε η Μάρω που την έσπρωξες;

-Τσαντίστηκε λέει η Κική μετά από μακρά παύση.

-Νομίζω ότι μάλλον για αυτό σε χτυπησε μετά, λέει ήρεμα η μαμά και προσθετει:

-Μπορείς να σκεφτείς κάποιο τρόπο για να σε αφήσει να διαβάσεις το βιβλίο της;

-Να της το πάρω από τα χέρια!

-Αν το κάνεις αυτό μάλλον θα σε χτυπήσει πάλι. Μπορείς να σκεφτείς κανέναν άλλον τρόπο;

-Να της δώσω το δικό μου βιβλίο με τα ζωάκια, λέει η Κική μετά από σκέψη.

-Μπράβο, αυτή είναι πολύ καλή ιδέα. Περίμενε να σου το δώσω, καταλήγει με τόνο ενθουσιασμού η μαμά.

 

Τι πήγε καλά εδώ;

 

Ας αναλύσουμε κάθε κουβέντα αυτής της μαμάς που είναι μια ευφυέστατη ειρηνοποιός. Η Κική βρίσκεται μπροστά σε μια δυσάρεστη κατάσταση και αντιδρά με θυμό και κλάμα. Η μητέρα της δεν την ακολουθεί στην αναστάτωσή της; Παραμένει ήρεμη, στοργική, λογική. Μια άλλη μητέρα θα μπορούσε να αγχωθεί αν η κόρη της χτύπησε σοβαρά ή να τα βάλει με τη μάνα της Μάρως. Η έξυπνη όμως μαμά του παραδείγματος θέλει να αφήσει την κόρη της να ηρεμήσει σιγά - σιγά και με σωστή κουβέντα να δει πιο ήταν το πρόβλημα. Η απάντηση "εκεί που έπαιζα με χτύπησε", δεν της αρκεί, συνεχίζει να τη ρωτάει προσεκτικά για να φτάσει στη ρίζα του προβλήματος. Έτσι μονό διαπιστώνει ότι το επεισόδιο ξεκίνησε από την Κική. Ένας άλλος γονιός στη θέση της δε θα είχε μάθει ποτέ την αλήθεια. Αναγνωρίζει και εκφράζει τα αρνητικά συναισθήματα της κόρης της. Αυτό είναι πάντα λυτρωτικό. Έπειτα προχωράει ένα βήμα πιο πέρα: παρακινεί την Κική να σκεφτεί πως αισθάνεται η άλλη πλευρά. Η μικρή με τον τρόπο αυτό αναγκάζεται να αλλάξει οπτική γωνιά και αρχίζει να σκέφτεται ψύχραιμα.

Στο επόμενο στάδιο, η μαμά την παρακινεί να σκεφτεί μονή της λύση στο πρόβλημα. Θα μπορούσε να προσφέρει μια έτοιμη λύση, ας πούμε να δώσει η ίδια το βιβλίο με τα ζωάκια στη Βαρώ σε αντάλλαγμα για το επίμαχο βιβλίο. Είναι όμως πολύ καλύτερο να βάζεις το παιδί να βρίσκει τη λύση από το να του την επιβάλλεις. Στην επόμενη διαμάχη είναι πιο πιθανό το μικρό να βάλει το μυαλουδάκι του να σκεφτεί, παρά να θυμηθεί την έτοιμη λύση. Η Κική δίνει μια πρώτη επιλογή, αναποτελεσματική. Η μαμά της εξηγεί απλά ότι δε θα κερδίσει και πολλά αν ξαναχτυπήσει τη φίλη της. Το κοριτσάκι τότε, ήρεμο πια και με προσωπικό κίνητρο να σκεφτεί κάτι καλό, βρίσκει μια πολύ καλή ιδέα. Το πρόβλημα έχει πιθανόν λυθεί. Η Κική είχε την ευκαιρία να μάθει πολλά μέσα από μια δυσάρεστη κατάσταση. Οι εκρήξεις θυμού αποφευχθήκαν.

Ένα πολύτιμο δώρο στο παιδί σας θα ήταν να του μάθετε πώς να χειρίζεται δύσκολες καταστάσεις με άλλους ανθρώπους. Τα παιδιά αντιδρούν συνήθως σε ένα πρόβλημα με αναποτελεσματικούς τρόπους: κλαίνε, θυμώνουν, χτυπούνε, γκρινιάζουν. Είναι ευθύνη του γονέα να εφοδιάσει το παιδί, από την προσχολική ήδη ηλικία, με θετικές τεχνικές για να αντιμετωπίζει προστριβές με το περιβάλλον του. Δεν πρέπει και εδώ να ξεχνάμε την σπουδαιότητα του προσωπικού παραδείγματος. Ο τρόπος που λέτε όχι σε κάποιον, που παίρνετε αποφάσεις με τον σύντροφο σας, που λύνετε ένα πρόβλημα αποτελεί μοντέλο που απορροφάτε από το παιδί σας. Θυμώνετε ή συζητάτε; Σαρκάζετε ή προσπαθείτε να βρείτε πιθανές λύσεις; Ακούτε τον άλλον ή έχετε προκατειλλημένες απόψεις; Αναλογιστείτε παρόμοιες δύσκολες στιγμές. Πως αντιδράσατε; Τι μπορούσατε να πείτε και να κάνετε καλυτέρα; Συζητείστε υποθετικά προβλήματα με τα μεγαλύτερα νήπια. Συμφωνήστε με τον σύντροφο σας σε στρατηγικές για να λύνετε καθημερινά προβλήματα. Είναι προτιμότερο να έχετε προετοιμαστεί πριν από τη φλόγα, τον εκνευρισμό της στιγμής. Σκεφτείτε τα μέσα από παραμύθια, κινούμενα σχεδία και ιστορίες ή μεταφέροντάς τα στη σκηνή ενός κουκλοθέατρου.

 

Αποσπάσιμα από το βιβλίο του Παπαβέντση Στέλιου "Προικισμένα μωρά εμπνευσμένοι γονείς: για μια άλλη προσχολική ηλικία", εκδόσεις Πατάκη 2009.

Δεν υπάρχουν σχόλια. Γίνετε ο πρώτος που θα σχολιάσει!

Χαρακτήρες 0 από 255

Περισσότερα άρθρα που σας ενδιαφέρουν...

Τα click της εβδομάδας